Recenze: Ellie Goulding - Delirium

8. listopadu 2015 v 16:07 | Usher |  Recenze CD
Tuším, že články s recenzemi jsou jediné, co je na tomto blogu čtené a jakž takž zajímavé, I know. :D No... sliboval jsem tři recenze v průběhu listopadu. Ellie Goulding, Justin Bieber a One Direction. První dva zmínění se rozhodně dočkají. U 1D se ještě uvidí, ale asi taky, protože jsem dělal na dosud všechny jejich alba, takže by ani na 5. nemělo být zapomenuto. I když...

Dnes se teda zaměřím na Ellie Goulding. Doufám, že tohle nebude jeden z takových těch článků pro mě (viz. recenze na Beyoncé :D). Holt nic jiného než videa a recenze není čas přidávat. A když už je, tak nevím, co jiného přidat. Pokud vás něco, co bych mohl psát(přidávat) napadne, dejte vědět v komentech. ;)

A teď už samotná recenze...

Uvažoval jsem, jestli se rozepíši song by song nebo ne... Album jsem za poslední 3 dny slyšel už několikrát. A s odtupem času se názor trochu změnil. Upřímně říkám, po prvním poslechu jsem to málem zabalil. :D Není to žádné prvoplánové album, je povedené... ale jeho obrovskou chybou je jeho délka. Nikdy bych nevěřil, že to napíšu. :D Ale vážně je to moc, moc, moc dlouhé.

Klidně bych pár songů zvládl vyřadit... Žádná písnička není vyloženě špatná (naštěstí), ale je to... prapodivné. A to seřazení songů, jak jdou po sobě, to taky dělal nějaký exot.

Intro (Delirium)
Člověk by si řekl, že je to ještě pořád stará Ellie... mystický instrumentál, který by se klidně hodil jako podkres do filmu. Na začátek "why not?"...

Aftertaste
První zářez. Tohle je totálně mimo dosavadní snažení Ellie zařadit se do pop-indie nebo nějaké hipster skupiny. Je to čistokrevný pop. Na začátek velice příjemný song...

Somethin In the Way You Move
Tohle jsem tady na blog již dával... samozřejmě žádný kladný koment, nečekaně. :D Mě se takové popové dance songy prostě líbí. Je to nenáročné a dobře se to poslouchá.

Keep On Dancin'
Takto divný song se jen tak neslyší... Já na teto song pořád nějak nemám názor. Není vyloženě zlý, ale hitovka to teda taky není. Každopádně první song, který bych s klidem v duši vyhodil.

On My Own
První singl... všichni znáte z rádia, z youtube, nebo odkudkoliv. Je to dobré, ale rozhodně ne top.

(článek jsem začal psát u Aftertaste a až tady jsem dohnal ty písničky... tak proto jsou tak krátké vyjádření ke každému songu...)

Around U
Příjemná, cinkavá záležitost... první song, u kterého jsem si uvědomil, že je v kurzu refrén o pár slovech a pokud možno je opakovat do zblbnutí světa. Je až neuvěřitelné, jak má Ellie napsané refrény. Slovo "jednoduché" je ještě málo oproti tomu, že v některých písních na tomto albu vážně zpívá pořád dokola název songu... Je to po dlouhé době zase recenze, kterou nepíši hned při prvním poslechu... A myslím, že to jde vidět - žádné velké nadšení. :D

Codes
Další opakovačka, ale tahle je mi fakt sympatická. Divně se tady kroutí nejen rytmus, ale taky hlas Ellie v refrénu. Na tuhle píšničku se těším live... Na desce totiž může být průměrná, aele zrovna tady jsem si jist, že po živé verzi si tento song opravdu hodně oblíbím.

Holding On For Life
Tento song je opět jedna velká opakovačka... Každopádně se mi zrovna tohle zalíbilo. Trochu to připomíná songy z reedice Halcyon (Haylcyon Days). Tak trochu taneční popina, jejíž refrén je založen na opakování názvu songu... originální, že? No budiž, už jsem si na to asi i zvykl... ale všechny opakovací songy (což jsou doposud skoro všechny) působí nedodělaně, což je fakt škoda.

Love Me Like You Do
Tento song jsem docela dost dlouho "pouze" toleroval se slovy "Snad to na tom albu nebude... komerční sračka." Tyto slova musím vzít zpět. :D S odstupem času je to vážně dobrý song, a Ellie nemůže, že je tato píseň použita jako úvodní k filmu 50 odstínů hnědi... Masivní mainstreamový song, který zná vážně každý. Nejvtipnější na tom všem je, že jsem počítal, že tento song bude jeden z těch slabších na tomto albu. Ale opak je pravdou - přeberte si po svém, jestli je to dobře, nebo špatně...

Don't Need Nobody
Jsem si více než na 100% jistý, že tato písnička bude trnem v oku mnoha lidí. Je to tak otravné, až se mi to fakt děsně líbí. Opakovací refrén... ale ta hudba je pecka... takové to podbublávání, luskání, tleskání, totální rozladěný kravál. První písnička u které jsem si řekl, že to album nebude až takový průser. :D Nicméně zrovna tohle je takový ten pokus omyl. Pro mě se experiment vydařil a dávám velký palec hore! :)

Don't Panic
A jsme zpět u mainstreamu. :D Toto je milý, cinkavý, příjemný song s mnoho okolními zvuky. Ale takových už tu bylo mnoho, vážně mnoho... A pokud si myslíte, že jsou dvě slova pro refrén málo, Ellie vás vyvede z omylu... Ne, až tak hrozné to není. :D Je to fakt příjemné a jemné, ale v produkci se jim asi splašily koně. Ten song má v podresu přehršel různých zvuků a nástrojů. Ve výsledku to je šílenost a klidně si můžete škrtnou z názvu slovo don't... zůstane vám jen panika, ta je trefnější.

We Can't Move To This
Další rozladěný song v řade za sebou... nicméně tento cirkusový masakr s trubkama se mi líbí a je mi sympatcký. Nějak jsem se zaposlouchal do toho cirkusu a zapomněl jsem psát. :D Je to divné, dobře divné!

Army
Příjemná balada... taková polonahá kopie "Love Me Like You Do". Ellie se nikde hlasově výrazně nerozjede... tady tomu bohužel není jinak... sloky má naprané slovy, takže nestačí vyspívávat výšky... a v refrénu to sice rozjíždí, ale zasloužilo by si to rozhodně více. První song podobných sladkému dream-popu z prvního alba. Je to milé, že se trochu vrací zpátky, konečně... Je to hezký song, který je nahypovaný příjemnýmou a odpočinkovou hudbou.

Lost and Found
Narovinu přiznávám, že lepší song jsem na tomto albu nenašel. Tohle je prostě vrchol alba. Hodně velký mainstream!! Hooodně silný pop! Ale snad jediný song, který má na to, aby uspěl ve světě. Melodie má v podkresu nějaké asijské rytmy, které mě docela překvapily, a věřím, že si toho skoro nikdo nevšiml. :D Podtrženo, sešteno - normální, popový song vhodný do rádia někde mezi Adele a Aviciiho - to bude něco pro E2.

Devotion
Hned po prvním poslechu se mi tahle písnička zalíbila. Jediná čistě elektronická věc na albu. Pro mě trochu škoda, protože takové písničky Ellie sedí! Tohle je Halcyon Days jako vyšité... pro mě jedna z nejlepších písniček na album. Byl by to top... ale, má to pořád mouchy. :) Tím myslím ten elektromost ze třičtvrtě songu, kdy někdo usnul na ekvalizeru a hubou pomačkal všechny tlačítka.

Scream It Out
A pokračujeme ve šňůře tě dobrých songů! :) Ono je to album vážně divné... jsou tu špatné songy, které jsou ve své podstatě vážně super a baví mě, pak ty standardní popiny, které neurazí a pak tu jsou milé překvapení jako je tohle... Tahle pecka je směsicí dance, popu a elektra... Příjemně propojuje předchozí dva songy a vzniká tak opravdu povedená a dobře seřazená část alba.

The Greatest
První song deluxové verze alba. A pokračujeme v té povedené krasojízdě. Není žádnou novinkou, že bez deluxe verze prostě nemáte nejlepší songy na albu. A tady tomu není jinak... respektive, neříkám, že jsou to nejlepší skladby, ale rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co album nabízí. Zase milé, příjemné, popové, cinkavé... nemáte pocit, že to tady už bylo?! Ano bylo... ono je totiž jedna podstatná věc, to albu je divné, totálně chaotické a i přesto zní stejně...

I Do What I Love
Zase jsme si užili příjemných melodií, tak by to chtělo nějakou asijskou šílenost. :D Melodie -100%! Tento song je postavený na zvucích, stabilní melodii to prostě nemá a možná proto mě to fakt zaujalo. Byla to jedna z těch písní - wtf? To se mi líbí! :D ... Je to nejkratší song na albu. Má pod tři minuty, to přežijete všichni, tak si to pusťte. :D Je to úchylné a divné, ale vážně to žeru!

Paradise
Hezký song, snad by se dala říct i balada? :D Ellie si na tohle album moc balad nedala, je to zvláštní... ale proč ne. Tohle má pomalejší spád - teda ze začátku. Pak se to rozjede a pak přijde opakování slova "Paradise", což je jakože refrén :D ... Ještě po desátém poslechu mě to album nepřestává překvapovat. Je to prostě divné. :D Mimochodem, tento song je super! :D Já vím, že jste to čekali, když píši, že je divný, zvláštní a ještě opakovačka. Ale ono je fakt o co stát!

Winner
Jestli udělá příští rok nějakou reefici o 35 písničkách, budu se jít hodně smát. :D Zpět k songům... Winner je opravdová balada, přece jen, blíží se konec alba, musíme trochu ubrat. Ale zase nečekejme těžkotonážní refrény s velkými výškami. Ellie je rarášek, takže nemůžeme čekat výkon ala Adele. Je to milé překvapení... a má to hezkou melodii.

Heal
Když nepočítám Outside, je tohle poslední song. Poslední balada... tato písnička jako kdyby z Halcyon vypadla. Je by byla někde mezi těmi horšími... Ellie dokáže zaujmout hlavně v pomalých písních (už proto nechápu to omezení balad). tento song je hodně minimalistický. A má až překvapivě moc slov v refrénu. :D

Outside
Všichni známe song Calvina Harrise... tudíž jen tak hozený bonus, aby ho měla i Ellie ve své diskografii... Mě se líbí, takže proč ne.

A jsem na konci alba... hodinu a čtvrt jsem to poslouchal... prokopával se všemi písničkami a pořád si pamatuji jen ty stejné... To množství songů je brutální. Kdyby byl každý jiný a každý zajímavý - nepípnu ani půl slova, ale takto je to velice úmorné. Kdybych vzal písničku za písničkou, je to fajn... každá má něco do sebe. Ale v celkovém výčtu je to MOC. Moc všeho... Ellie se očividně snažila, ale nejsem si úplně jistý, jestli tohle snažení bude stačit k úspěchu... Předchozí album se mi líbilo skoro na první dobrou... a s "Delirium" je to úplně naopak. Je mi jasné, že jsem zase věnoval, hodinu a půl svého života článku, který přečtou tak tři lidi... co nadělám, hlavní je, že jsem sdělil své pocity.

Nejlepší songu na albu: Lost and Found, Don't Need Nobody, Aftertaste, Somethin In the Way You Move, Love Me Like You Do, Devotion, Scream It Out, I Do What I Love, We Can't Move To This, Holding on for You, Paradise, Army / Myslím, že přesně takto by to stačilo a bylo by to fakt dobré album. A seřazeno přesně v tomto pořadí! :D

Celkové precentuální hodnocení: 70%

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mimochodem zvažuji nový layout blogu, ale ještě pořád nevím, kdy se k tomu dostanu... každopádně, přijímám nápady, kdo by vám tady nevadil. :D