Recenze: Beyoncé - Lemonade

30. dubna 2016 v 23:39 | Usher |  Recenze CD
Před nedávnem jsem dělal recenze dvě, teď je zase čas na jednu obsáhlejší. Jakého alba se bude týkat je asi jasné. Jelikož poslední týden skoro neposlouchám nic jiného než novou Beyoncé. A jak sami kritici píší. Lemonade je její nejlepší, nejsilnější a nejosobnější album. Což je zdá se i pravda. V mých očích Bey stoupla zase o stupeň výše, a to už jsem myslel, že to ani nejde. ;)

Pray You Catch Me
Na rozehřátí pomalá a procítěná balada s textem, který Bey pasuje na těle. O nevěře - ono už je to nějaký ten čas, co Jay-Z Bey podvedl s nějakou moderátorkou nebo co to sakra bylo za babu. A Beyoncé mu to na tomto albu dává sežrat. Docela dost hodně. Skvělá balada, která mě hned zaujala.

Hold Up
Taková rekreační sarkastická oddechovka, která pozvolna navazuje na předchozí song. Je to pecka. Už napoprvé mě zaujala svou ladnou a jednoduchou melodií. Ve slokách Bey spíše mluví než zpívá, ale k tomu textu to prostě jde. Vše je podtrhnuto vizuálním videm, které samozřejmě taky sedí. A za mě je tohle jedna z těch nej na tomto albu. Možná vám to přijde trochu opakovačka... ale ona je to spíše návykovka. :D Pouštěl jsem to zatím dvou lidem a ti mě pak obvinili, že si to pak pořád zpívali.

Don't Hurt Yourself
Taková trochu drsná skladba. Začátek je takový oťukávací... přefiltrovaný hlas Bey dává songu úplně streetový nádech. Má to hodně do sebe. Tato skladba je featuring se zpěvákem Jackem Whitem. A ten je i spoluautorem, a na té skladbě je to hodně znát. Je to stylově hodně podobné jeho věcem. Třeba songu, který nazpíval s Alicii Keys pro jednu z Bondovek. Je to další nenucená věc s osobitým textem - teda... Beyoncé je na tomto albu hodně spostá a nasraná na Jay-Zeho... a to je znát nejvíce v tomto songu. Něco mezi RnB, Rockem a indie, to přesně je tahle skladbe.

Sorry
Song, který jako by vyšel z repertoáru Rihanny. Má divný začátek, ale pak je z toho taková milá elektronická věc. Takové příjemné pohupování. Nic, co by vás dokázalo naštvat při opakovaném pouštění, jak to u dnešních popových písniček bývá. Vlastně... tohle není pop. Tohle je RnB. Beyoncé nemá na svém albu ani jeden popový song. Což je na takovou zpěvačku masakr. Risk jí ale vyšel. Deska se právem líbí a drží si 1. místo jako album roku... na servru MetaCritic, kde se seskupují všechny recenze se po zprůměrování všech recenzí dostala na ohodnocení 93/100% - což je o 6% více než dosavadní vítěz - Bowie. Tohle album je prostě nářez. A zároveň i velký zářez. Ale zpět k Sorry... konec písničky je spíše rozladěný v souladu s vizuálním filmem k tomuto albu a v návaznosti na další song...

6 Inch
Temná Beyoncé. Tak přesně to charakterizuje tento song, který je featuringem se zpěvákem The Weekend. Hodně urbanoidní záležitost. Tohle není prvoplánové album a ne každý ho přežvýká. Protože tam není ani jeden song, který by jste hledali v rádiu. Ale není tam ani chvilka nudy. Upřímně bych žádnou podobnou písničku od Bey ani nečekal... a k těm temným rytmům se ke konci v podkresu přidávají i další zvuky... dokonce v songu najdeme i rockové kytary a housle. Zajímavá kombinace.

Daddy Lessons
Tohle je moje country oblíbenkyně! :D Ano, čtete dobře. Bey si dovolila udělat country song. Ono je to spíše soul, ale díky té kytaře je to snad zaměnitelné za country. Tahle písnička vychází více než všechny ostatní z pera samotné Beyoncé a to jak po textové, tak produkční stránce. Hodně povedený song o to, co jí naučil otec... Vážně skvělé. A naprosto perfektně odzpívané. Na tuhle písničku se těším live... akorát škoda, že to nebude s živým saxofonem, ten v té písničce taky celkem dominuje... al hlavní role je pořád paní kytara. Takže vy, co máte rádi kytary - doporučuji!

Love Drought
A vracíme se zpět k Beyoncé a její lásce... tady už je to trochu o odpuštění. Pomalá a přesto zajímavá skladba se nese v duchu jemných elektro tónů a citelných bassů, kterých na tomto albu najdete přehršel. Protože na nich stojí 80% alba. Ale je to příjemné. Navíc Bey tady má takovou vymazlenou barvu hlasu... takovou šeptavě plazivou... jako by jen mluvila a všichni jí naslouchali... Moc dobrý a procítěný výkon. Říkám si, že na světě nejsou zpěvačky, které takto dokáží zpívat. Takto vážně a jasně... jít si za svým. Většina z nich zpívá pořád o tom samém... příkladů by bylo mnoho, ale třeba Taylor Swift je vyloženě ukázková. Ale ta zase dokáže zaujmout tím okolo... má hold dobré zvukové aranžmá. :)

Sandcastles
Nejpomalejší song na albu. Je vtipné, že to byl první song, který jsem si pamatoval a který se mi líbil. Tady už prostě Jay-Zimu odpustila... a je to znát i na vizuálu k této písničce, kde si Jay i zahrál... po jejím boku. Spokojení, šťastní... prostě pár, sice s problémy, ale odpuštěním. Tohle je prostě nenásilná piánová skladba...

Forward
Je to krátký featuring s Jamesem Blakem, který volně navazuje na předchozí Sandcastles a zároveň navazuje i na nadcházející song... Je důležité podotknout, že v songu je spíše k slyšení James, než Bey... což se tak často neslyší... ale píseň je opravdu krátká, takže je to vlastně jedno... Takový most mezi dvěma songy.

Freedom
Další a poslední featuring. Tentokrát s americkým rapperem Kendrekem Lamarem. A nebojím se říct, že tohle je jediný song, který prostě bude singl a bude mít úspěch. Teda hlavně v US... Píseň je po textové stránce zaměřena na Ameriku a vše okolo... je to taková ta typická věc, která musí být na každém černošském albu. Ale zároveň je to jedna z těch nejsilnějších skladeb v kariéře Beyoncé. V Evropě se sice budeme těžce vyrovnávat s tou rapperskou částí, protože u nás není rapp tolik oblíbený jako v USA, ale komu na tom záleží... Beyoncé má na to, udělat z tohoto hit. A ono to tak i bude. Pecka!

All Night
Oh yes! Tahle písnička se mi strašně, strašně, strašně moc líbí. Je to nejdelší track na albu. Pomalá a velice melodická věc, s tak trochu rock'n'rolovým nádechem. Ale ten zpěv Beyoncé. Tohle je oficiálně jedna z mých nejoblíbenějších skladeb od Bey. V songu je mnoho rozdílných nástrojů, ale i přes to všechno to drží jako silný celek. A to se mi líbí... Vlastně se na albu nenachází song, který by mě vyloženě urazil nebo mi neseděl... no, nechvalme dne před večerem. ;)

Formation
Pilotní singl, ve kterém se takzvaně Beyoncé "předvedla". Udělala song, který pobouřil polovinu Ameriky a to nechtěla ani sama Bee... Když tohle vyšlo, jako singl, tak jsem čekal, že následující (myslím tohle) album bude katastrofa. Ale tohle se naštěstí nepotvrdilo. Tento song by na albu ani být nemusel... je to takový bonus, který se nakonec v USA po prvotních "problémech" ujal. Ne však natolik, aby stoupl na vysoké příčky Billboardu... Na to, jak jsem tento song nemusel, tak už ho i poslouchám... Jde o zvyk, na všechno si lze zvyknout. Ale ani tak bych ho nezařadil k tomu nej, co Bey kdy udělala.

Takže, podle recenze jste to myslím poznali. Ale radši ještě jednou, album se mi moc líbí. Je to směsice stylů, zvuků, trefných a osobitých textů. A když už i kritici píší, že je tohle album roku, tak na tom něco bude. ;) A stačilo k tomu "jen" 11 songů a silný vizuální film, který to celé dotváří v jednotný celek. Moc dobré! Né-li nejlepší... Limonáda v mých očích Queen B prostě povýšila ještě výše... a Ellie, Demi, Kylie a Nicki jsou zase o kousek dál. ;) A řeknu vám, že se nemůžu dočkat, až Bey uvidím naživo. Sice nezpívá XO nebo Love on top, ale s těmi novými písněmi se to všechno dobře kompenzuje. A tohle je jednoznačně album její dosavadní kariéry. Nevím, jestli není zbytečné psát něco o mých oblíbených písničkách z tohoto alba. Ono je problém, že jich je méně, než se nám dostává od všech jiných interpetů a úroveň těchto songů je opravdu špičková. Žádný béčkový tucťák z rádia... Ale když se vám tedy nebude chtít 45 minut věnovat celé "Limonádě", tak doporučuji alespoň Freedom, Hold Up, All Night, Daddy Lessons a Sorry.

Celkové procentuální hodnocení: 100%

Toto album je prostě nutné brát jako umění. Ne jako jen tak nějakou hudbu. Řeklo to o tomto albu i několik profi kritiků. Na závěr snad jen řeknu, že překonat alba "Beyoncé" a "Lemonde" bude nadlidský výkon. Takže jsem zvědav, co Bey v budoucnu vytáhne z rukávu... to bude ještě hodně zajímavé.